Gospodarstvo

Manj birokracije, več podjetnosti – kako naj prihodnja vlada reši ključne administrativne ovire


16.05.2025

Slovenija nujno potrebuje konkurenčno poslovno okolje, ki podjetjem omogoča razvoj.

Stranka Demokrati. predlaga konkretne rešitve za izboljšanje poslovnega okolja in odpravo birokratskih ovir v Sloveniji. Verjamemo, da so spremembe nujne, če želimo zagotoviti hitrejše postopke, bolj predvidljivo zakonodajo in več zaupanja med podjetji in državo.

1. Dolgotrajni postopki pridobivanja gradbenih dovoljenj
Postopki temeljijo na določilih Gradbenega zakona (GZ-1) in Zakona o splošnem upravnem postopku (ZUP).

57. člen GZ-1 določa rok 2 meseca za izdajo odločbe o zahtevi za izdajo gradbenega dovoljenja, ki začne teči z dnem, ko investitor predloži popolno vlogo. Izjemoma je ta rok lahko 3 mesece, če je potrebno usklajevanje z mnenjedajalci. V praksi naj bi bilo povprečno potrebnih 130 dni za izdajo gradbenega dovoljenja, kar presega predpisan zakonski rok.

Predlog: Digitalizacija celotnega postopka z uvedbo enotnega portala, kjer so vse vloge in mnenja dostopna na enem mestu. Od marca 2024 država postopoma uvaja sistem eGraditev – digitalni postopek izdaje gradbenih dovoljenj, prijave začetka gradnje in upravnega dovoljenja. Ta je že uveden na 26 upravnih enotah in bo do začetka leta 2026 deloval na vseh 58 UE.

Uvedbo “tihega soglasja” je potrebno tehtno preučiti, saj se lahko v primeru neodziva organa avtomatsko izda dovoljenje tudi za nepopolno ali napačno vlogo.

Cilj: Skrajšati postopke na 3–6 mesecev, ob zanesljivi in digitalno podprti izvedbi.

2. Kompleksne okoljske regulacije
Postopki presoje vplivov na okolje in pridobivanja okoljevarstvenih soglasij, ki temeljijo na Zakonu o varstvu okolja (ZVO-2), so pogosto dolgotrajni in nepregledni. Rok za izdajo odločbe o okoljevarstvenem soglasju je zakonsko določen na 3 mesece.

Predlog: Vzpostavitev enotne kontaktne točke za vsa okoljska soglasja (“green one-stop-shop”). Diferencirani postopki glede na vpliv in velikost projekta. Poenostavitev za manjše poslovne objekte in projekte z nizkim vplivom na okolje. Pregled in morebitna prenova ZVO-2 z vidika administrativne učinkovitosti.

3. Nepredvidljive spremembe zakonodaje
Zaveza koalicije o davčni stabilnosti – gospodarstvo ne bo obremenjeno z nobeno novo dajatvijo, ob davčnem prestrukturiranju bo učinek za podjetja nevtralen oz. ugodnejši. Pri ostalih spremembah področne zakonodaje razmisliti o ti. zakonodajnem ciklu – spremembe stopijo v veljavo le dvakrat letno z najmanj 6-mesečnim prehodnim obdobjem. Vsaka nova zakonodaja bo imela obvezen gospodarski test vpliva (impact assessment), kakor tudi zavezo po odpravi birokratskih omejitev.

4. Obsežne administrativne zahteve
Predlog: Revizija vseh obrazcev in obveznih poročanj. Uvedba načela “enkrat in digitalno”. Proaktivno izpolnjevanje s strani države (predizpolnjeni obrazci za podjetnike).

5. Kompleksnost evidentiranja razvojnih stroškov
Predlog: Enotna metodologija, ki jo priznava FURS in jo potrjuje akreditirano strokovno telo. Poenostavljena pravila za MSP, manj zahtevno dokazovanje, brez retroaktivnih presoj.

6. Trajnostno poročanje in revizija
Predlog: Jasne smernice za poročanje po CSRD, prilagojene velikosti podjetja. Vzpostavitev državnega portala z brezplačnimi predlogami in navodili. Finančna podpora za MSP pri prvem poročanju.

7. Nepreglednost razpisnih postopkov
Predlog: Enotna spletna platforma za vse razpise, filtriranje po panogi in regiji. Predhodna ocena verjetnosti uspeha. Vsi razpisi naj bodo odprti najmanj 60 dni, objavljeni napovedno. Standardizacija postavk za večjo transparentnost in primerljivost razpisov.

8. Zamudno statistično poročanje
Predlog: Povezava AJPES, FURS in SURS v enotno podatkovno platformo. Ukinitev podvajajočih se poročil. Mesečni “e-izpisek” za podjetja.

Zaključek: čas je za izvedbo
Zmanjšanje birokratskih ovir ni zgolj tehnična naloga, temveč eden ključnih pogojev za povečanje konkurenčnosti slovenskega gospodarstva.

Demokrati. bomo prednostno naslovili področja, ki podjetjem povzročajo največ zamud in negotovosti – z jasnimi ukrepi, roki in odgovornostjo nosilcev odločanja. Le tako bomo dosegli bolj učinkovito in predvidljivo poslovno okolje, ki bo spodbujalo investicije, razvoj in zaposlovanje.